zondag 30 mei 2010

Waarom Nederland een nieuw paars kabinet nodig heeft

Ik weet het, niemand hoeft mij te vertellen dat ik mij nu op glad ijs begeef. Meestal hebben mijn blogs een filosofische danwel een persoonlijke emotionele insteek. Of zoals een vriend van mij het gisteren zei: halbe, je loopt met een hamer keihard te slaan op de grondbeginselen van je eigen realiteit. Dat was zijn reactie op een aantal blogs die de laatste tijd een licht pessimistische, behoorlijk sarcastische en zelfs een klein beetje cynische ondertoon hebben. En nu heb ik voor mijzelf een primeur, ziedaar mijn eerste politieke blog!

Wijlen Pim Fortuyn had een zeer doeltreffend boek geschreven getiteld: de puinhopen van acht jaar paars. Ik heb me vroeger nooit zo geïnteresseerd in politiek, dus heb ik nooit eerder een mening gehad over onze "paarse kabinetten". Wat ik mij nu afvraag is of meneer Fortuyn ook in dit tijdstip een boek zou kunnen schrijven over "de puinhopen van acht jaren balkende". Toevallig zit in zijn naam ook het woord "ellende" verborgen.
Nu is het niet mijn bedoeling om modder te gooien naar meneer Balkende, want hij zal vast en zeker zijn uiterste best doen in zijn werk als politicus. "Een rondje ambtenaren bashen klinkt leuk, maar niemand hoeft ervan onder de indruk te zijn", om maar even de woorden van de pers te gebruiken. Wat echter typerend is het feit dat wij nu het kabinet "Balkende IV" afsluiten, terwijl paars alleen bestond uit "Kok I" en "Kok II".

Zoals vele mensen zeggen, Pim Fortuyn had zijn voetdrukken achtergelaten op de politiek van deze tijd. Mensen konden zich identificeren met een groot gedeelte van zijn visies en mensen hadden het gevoel dat deze man dicht bij "Jan Modaal" stond. Des te schokkender was dan ook zijn moord; hoewel de hedendaagse media tegenwoordig niet zoveel aandacht meer aan besteden aan dit onderwerp.

Dan nemen we een sprong naar het carré-debat van afgelopen woensdagavond. Naar mijn mening sprong meneer Wilders eruit met zijn ideeën over "meer politie op straat en achtduizend extra verpleegkundigen in de zorg". Hartstikke leuk en aardig, maar waar halen wij dit geld vandaan? Ook dit was een 'hot issue' in het boek "de puinhopen van acht jaar paars". En ik ben het ermee eens, de zorg moet worden hervormd. Wat mij echter opvalt is dat iedereen zegt "de zorg kan efficiënter" i.p.v. de zorg moet worden hervormd. Inderdaad, er moeten meer handen aan het bed en minder handen boven het bed hangen!
Goed, terug naar het onderwerp "Wilders". Deze deed laatst een uitspraak waarin hij zei: een nieuw paars kabinet is funest voor Nederland. Een zoektocht op internet weergeeft een hoop interessante feiten. De jaren onder Lubbers waren economisch relatief slecht. Niet alleen vanwege de twee oliecrisis destijds, maar ook vanwege de hoge werkloosheid. Paars heeft ervoor gezorgd dat de economie binnen relatief korte tijd op de rails kwam. Natuurlijk hebben zij keuzes gemaakt waar wij nu ten heden problemen mee hebben zoals de privatisering van de NS, waardoor deze een monopoliepositie hebben verkregen zodat de directeur hiervan met de nodige hoeveelheden geld kan thuiskomen. Geprezen zij het kapitalisme!

Maar dat neemt niet weg dat Nederland juist nú behoefte heeft aan een progressief kabinet. Er moeten knopen worden gehakt en de jaren onder Balkende hebben meer problemen teweeggebracht dan opgelost. En daar is als extra saus de economische malaise overheen gedoopt. Ik heb stiekem de hoop dat het hele economische beleid van Nederland op de schop gaat, de komende paar jaren. En een semi-conservatief kabinet waarvan Wilders en het CDA heel graag van willen uitmaken zal dit naar mijn ogen tegenwerken! Ik zeg niet doen, ik zeg JA tegen een paars kabinet!

Mensen, ik wens ieder nog een fijne zondag toe. Het is waardeloos weer, maar dan maken het er binnen gewoon een gezellige boel van toch.
Dikke knuffel van jullie semi-filosoof, Halbe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten