zondag 9 mei 2010

Hemel, hel of gewoon Aarde?

Ter informatie: deze blog kan een enigszins sarcastische, soms zelf cynische ondertoon hebben. Voel je hierop niet aangesproken, vooral niet als je gelovig ben.

Zojuist heb ik een spel uitgespeeld op mijn playstation. Yep, op mijn zaterdagavond heb ik na het uitspelen van dit spelletje op een zeer onchristelijk tijdstip spontaan inspiratie gekregen voor een blog. Hoewel ik al langere tijd met deze onderwerpen in mijn hoofd zit. Nietzsche heeft niet voor niks werken geschreven als der antichrist en menselijk, al te menselijk. Ook in zijn werk die ik nu aan het lezen ben, voorbij goed en kwaad komen deze onderwerpen regelmatig aan bod.

Het onderwerp van het spel is dat je een personage ben die de koning van de onderwereld (ook wel bekend als de hel) moet worden. En dat je hele legers moet leiden naar de overwinning. Maar gaandeweg worden gevoelige onderwerpen op een vrolijke soms zelfs belachelijke manier aangekaart. Opeens gaat de mensheid deze onderwereld invaderen, want de mensheid heeft zijn eigen planeet dusdanig verpest dat deze niet meer leefbaar is. Op een gegeven moment wordt er een geweldige one-liner gesproken: humans, clean up your own damn mess!. En laten we eerlijk zijn, het is gewoon zo.

Nu komen we aan op een gevoelig puntje. Vanuit het geloof krijgen wij als mensen mee het idee van het bestaan van een hemel en een hel. Andere varianten hierop zoals de wederopstanding of reïncarnatie laten we voor het gemak even buiten beeld. Laten we het simpelste beeld in ons hoofd nemen; wij gaan dood en als wij als mens een "goed mens" zijn geweest, dan gaan we naar de hemel toe.

Mocht dat zo zijn, dan zou dat moeten betekenen dat ons leven hier op aarde van geen enkel nut is! Nou, als dat geen goede basis is voor het ontwikkelen van een flinke depressie dan weet ik het ook niet. Gelukkig betekent dit wel dat wij ons helemaal niet druk hoeven te maken over alles wat ons overkomt, want zolang wij maar "een goed mens" zijn en blijven komen we in de hemel terecht. Paradox ten top, want iemand die zelfmoord pleeft zal in de hel terecht komen want zelfmoord is een zonde. Is het niet zo dat alles wat wij meemaken in het ogen van een diepgelovige persoon "de wil is van god"? Dus dan zou je kunnen veronderstellen dat het de wil is van god dat deze persoon zelfmoord pleegt. En dan komt deze persoon alsnog in de hel terecht! Kortom, god gaat dus zowel over goed als slecht...Paradox ten top, want god is goed en de duivel (satan) is slecht. Niet voor niks worden wij als mensen verleidt tot het begaan van een zonde door satan.

Ik ben nog altijd van mening dat goed en slecht twee zijden van de munt zijn. Het zijn twee tegenstellingen van het leven, net zoals donker en licht, haat en liefde. Zonder de één bestaat de ander niet. Net zomin kan er een hemel bestaan zonder een hel. En de mensheid? Die zal nooit kunnen leven zonder het bestaan van een god of het idee van het bestaan van een ander almachtig wezen. Mensen hebben de neiging om bepaalde aspecten van het leven in een hokje te plaatsen met "onverklaarbaar". En juist dat onverklaarbare is een heerlijke voedingsbodem voor het ontstaan van religie met diens persoonlijke geloofsovertuiging. En de aarde? Tja...ik denk dat we dan op een astronomische schaal moeten kijken richting de zon.

Ik had laatst een heel leuk gesprek met een paar vriendinnen van mij. 1 is gelovig en ook gelovig opgevoed, om even onderscheid te maken tussen gelovig zijn en geloof mee krijg uit je opvoeding. Zij probeert elke zondag naar de kerk te gaan, maar soms lukt dat nou eenmaal niet. De andere is dus iemand die bijna nooit naar de kerk gaat, maar wel gelooft in god, hemel en hel.
Persoonlijk vind ik het erg mooi als je als persoon zijnde kan geloven. Maar mij lukt het niet, daarvoor denk ik té rationeel na over het leven. Er zijn téveel zwarte gaten in het geloof. Tenslotte is geloof iets persoonlijks, religie is de basis voor geloof; het kader waarin een godsdienst (synoniem voor religie) tot ontwikkeling komt.

Ach, ik leef mijn leven op de manier zoals ik dat wil. Het klinkt heel pessimistisch, maar gelukkig gaan we allemaal dood. Anders zou het heel erg druk zijn op onze planeet, tenslotte hebben we hier in nederland als genoeg problemen met de huisvesting. Dan zal het daarboven waarschijnlijk nog drukker zijn, het zal mij benieuwen hoe god dat wilt oplossen. Misschien gooit hij het wel op een akkoordje met satan. Heb jij misschien een stukje hel over? Ik kom een stuk hemel tekort.
Juist daarom ben ik van mening om te leven in het nu! Want nu leven we en wat er na het leven zou komen, is een vraag die wij nooit kunnen beantwoorden zonder na te denken over het bestaan van een hemel en aarde....

Mensen, ik wens ieder nog een fijne dag!
Dikke knuffel van Halbe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten