donderdag 3 juni 2010

De Filosoof - Het Existentialisme

Een filosoof: dat is de mens die voortdurend ongewone dingen beleeft, ziet, hoort, vreest, hoopt, droomt; die door zijn eigen gedachten wordt getroffen als iets wat van buiten, van boven en van beneden komt, als door voor hem typische gebeurtenissen en bliksems; die misschien zelf een onweer is dat van nieuwe bliksemschichten zwanger gaat; een noodlottig mens, rond wie het altijd dondert en gromt en scheurt en onguur toegaat. Een filosoof: ach, een wezen dat dikwijls voor zichzelf wegloopt, dikwijls bang is voor zichzelf, - maar te nieuwsgierig om niet altijd weer 'tot zichzelf te komen'...

Citaat nr. 292, bladzijde 203; Voorbij goed en kwaad door Friedrich Nietzsche.

Laatst had ik een heel interessant gesprek met een van de onderzoekers bij mij op de afdeling. Het is een man die echt ontiegelijk slim is (hij is uiteraard gepromoveerd) en ik kan dan ook altijd heel leuk met hem praten. Hij had gehoord dat ik die dag een gesprek heb gehad met het labhoofd en HRM en dat mijn contract per 1 september wordt beëindigd.
Het was heel vriendelijk, hij vroeg zich af "wat mijn toekomstplannen zijn".

Ik begon te praten over mijn hobby en talent voor schrijven en dat ik dit graag zou willen uitdiepen. Maar tegelijk wist ik toen en weet ik nog steeds dat mijn hart in het laboratorium ligt. En dat vond hij wel goed, dat ik dat wist. Maar hij zei ook het volgende: volgens mij ben je heel erg aan het zoeken naar jezelf. Filosofie is ontzettend interessant, maar het zal je misschien niet de antwoorden brengen waarnaar je zoekt. Ik weet al heel lang wie ik ben, daarvoor hoefde ik niet tientallen boeken van filosofie te lezen.

Daar had hij zeker een heel goed punt in; ik bén ook de laatste tijd heel erg aan het zoeken naar mijzelf. En langzaam begin ik mijzelf te hervinden, een nieuwe Halbe. De laatste tijd heb ik ook hele leuke gesprekken met een vriend van mij, die zich veel meer in de filosofie heeft verdiept dan ik tot nu toe heb gedaan. Hij was aan het twijfelen om filosofie te studeren, kan je nagaan.
Hij leest ook soms mijn blogs en wanneer ik hem zie, één keer in de zoveel tijd, dan ontstaan er altijd de nodige discussies waar ik ontzettend van kan genieten! Zo ergert hij zich aan het feit dat ik zeg "ik heb ADHD". Hij heeft het idee dat ik mijzelf stigmatiseer, hij ziet het als een belemmering van mijn ontwikkeling.

Ik ga er dan gewoon keihard tegenin, met de typische halbe-stijl. En uiteindelijk valt de discussie naar verloop van tijd ook stil, zonder een winnaar. Hij is vaak de agressor in een discussie en ik stel me altijd heel erg defensief in. En de laatste vriend van mij, die ook vaak aanwezig is tijdens deze discussies, die is de stille derde partij.

Al met al durf ik hardop te stellen dat ik veranderd ben, in de afgelopen paar maanden. En nog fijner is de gedachte dat ik het gevoel heb dat ik nu pas ben begonnen met de zoektocht naar mijzelf. Ik ben tot de ontdekking gekomen waarom de werken van Nietzsche mij zo intrigeren; omdat ik vanuit mijn denkwijze een zogenaamde "existentialist" ben. Dat zijn mensen die denken in termen van bestaan. Ik heb hier al eerder wat woorden laten vallen in de blog de onzekerheid dat het leven is.
Nog leuker is dat ik laatst een testje deed, die ik via de mail kreeg van diezelfde vriend. Hij was een pure rationalist. Hij zat tussen twee groepen in, omdat hij zowel introvert als extravert kan zijn.
Toen ik die test deed, kwam er "idealist" uit. Om specifieker te zijn, "the teacher". Ik vond dat toch erg fascinerend, want ik kon mij inderdaad volledig vinden in de tekst die ik las. (Mocht iemand geïnteresseerd zijn, dan moet je het maar laten weten.) Kwa persoonlijkheid bén ik ook een idealist, een wereldverbeteraar. Helaas is dat niet realistisch, iets wat ik de afgelopen jaren op de harde manier heb moeten ondervinden.

Ik heb nu drie werken van Nietzsche gelezen, waaronder zijn vermeende grootste werk aldus sprak Zarathoestra. Moraliteit is iets wat ik verder ga uitwerken in mijn hoofd en daar zal zeker binnenkort een blog over worden geschreven. Nietzsche had nogal de nodige felle kritiek op "het moraal", dat vooral van toepassing is op het christendom. Nu ga ik mij eerder verder verdiepen in het "existentialisme".

Mensen, ik wens ieder een fijne avond! Morgen is het vrijdag en daarna alweer weekend, geniet van het goddelijk weer.
Dikke knuffel van Halbe, jullie semi-filosoof!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten