dinsdag 4 mei 2010

Vrijheid is een illusie?

Zojuist hebben wij als volk "de dodenherdenking" gedaan. Om te zorgen dat wij als volk nooit zullen vergeten hoeveel bloed er moest vergieten voordat wij vrij konden zijn. 2 minuten lang zijn wij als volk een eenheid, één gedachte gespitst op het bewustzijn van de vrijheid die wij als mens genieten in dit land van welzijn.

Morgen is het een feestdag, bevrijdingsdag. De dag waarop wij als land 65 jaar geleden werden bevrijd van de bezetting. Hoe ironisch is het wanneer je gaat nadenken over de mensheid van vandaag, met diens zogenaamde vrijheden.
Er zijn nog steeds landen waar geen sprake is van de vrijheid van meningsuiting. Landen waar mensen moeten leven onder het juk van hen die machtig zijn. Landen waar de mens geen mogelijkheid krijgt om zichzelf te ontplooien en te ontwikkelen tot een volwaardig mens.

Ik verbaas me over het feit hoe blind een volk zoals Nederland is geworden. Wij mensen van de westerse wereld zijn verwend en het ergste is dat wij dit niet eens door hebben hoe verwend wij zijn! Pas op momenten dat wij worden bevangen door angst voor het onbekende, zoals tijdens de dodenherdenking is voorgevallen, worden wij bewust van de gevaren die de mens voortbrengt: terrorisme.
Een versimpelde analyse naar het ontstaan van terrorisme: persoon X heeft duizenden euro's gestopt in het volgen van een universitaire opleiding. Na zijn opleiding komt deze persoon nergens aan de bak, met als gevolg dat deze persoon door een hel gaat. Een hel waarin hij of zij zich afzet tegen de mensheid, een hel zonder een toekomstvisie. En wat ga je als persoon doen? Je gaat een aanslag plegen, want deze persoonlijke hel wil je meegeven aan de bevolking; angst zaaien onder de bevolking is het doel van terrorisme.

Hier in Nederland hebben wij pas sinds de beruchte 11 september terrorisme leren kennen. Daarvoor was het een ver-van-ons-bed-verhaal. Nu zijn we bijna 9 jaar verder. Wat is er in die 9 jaar veranderd? Een hoop, maar er is nog veel meer werk te doen als mensheid zijnde. En waar richten wij ons nu op? Op economie, want oh oh oh....stel je toch eens voor wat wij toch zouden doen zonder geld. De waarde van geld is naar mijn idee in de hedendaagse maatschappij overgewaardeerd.
Er zijn nog genoeg landen in de wereld waar mensen leven die moeten leven van 1 euro per dag.
Even een simpel rekensommetje, ik schat dat ik elke dag eet en drink voor een waarde van 7 euro. Dan komt hierop ook nog eens "luxe-producten" zoals internet, laptop, televisie met diens energievoorzieningen, dan kom je al gauw op een versimpele sommetje van 15 euro. 15 euro!?
Ik vraag mij nu af, ben ik nou bevooroordeeld met mijn leven of is de mensheid nou te lui om werk te maken voor een beter leven voor onze medemens?

Vrijheid is een illusie, durf verder te kijken dan de illusie en open je ogen voor de realiteit dat onze wereld is. Een wereld dat verder gaat dan goed en kwaad. Een wereld met eindeloze mogelijkheden voor hem die gebruik wil maken van deze mogelijkheden die ons leven van vandaag ons biedt.

Zo...dat was even een blogje met een zware ondertoon. Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen te kwetsen, maar het is wel iets waar ik mij aan erger aan de mens van vandaag.
Een dikke knuffel van Halbe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten