dinsdag 7 december 2010

Het fenomeen Wikileaks

Julian Assange - één van de oprichters van wikileaks is opgepakt. Dit las ik vandaag in de kranten. De eerste emoties die ik ervaarde toen ik dit las waren verbazing en teleurstelling. Later hoorde ik dat hij zichzelf had aangegeven bij de politie van London.

Wikileaks is een fenomeen dat bekend danwel berucht was geworden na de publicatie van de gruwelijke video waarin te zien was hoe amerikaanse soldaten onschuldige burgers vermoordde ten tijde van de oorlog in Afghanistan.
Amerika ging toen met de billen bloot - de eerste scheuren van deze machtsverhouding werd zichtbaar. Vervolgens werden er andere geheime documenten gepubliceerd en opeens werd er geroepen over "een bedreiging van de staatsveiligheid". Ik vraag me af, wat houdt eigenlijk een abstract onderwerp in als staatsveiligheid? Ik zie de staatsveiligheid als de som van kennis dat de potentie beschikt om direct of indirect schade te berokennen aan een staat.
En dan komen we direct op het volgende onderwerp, wat houdt een staat in? Wat betekent het als wij spreken over de staat? Plato heeft hier een mooi werk over geschreven. Maar om mijn eigen woorden te gebruiken omschrijf ik de staat als het geheel van een groep mensen dat verbonden is aan een geografische plek waarop het leven wordt geleefd. Deze groep is secundair de samenleving waarbinnen er sprake is van intrastructurele beschermings - en werkingsmechanismen om de samenleving te laten ontwikkelen.
Politiek is een onderdeel van deze mechanismen. In weze is deze het kernmechanisme dat fungeert als het fundament waarop de samenleving tot ontplooiing kan komen. Het bevat zowel een beschermings - als (aansturende) werkingsmechanisme, afhankelijk van het perspectief waarin deze wordt toegepast.

En opeens was daar het fenomeen wikileaks - een fenomeen dat in staat was om de kern van diverse politieke mechanismen aan te tonen. Om de schijn weg te halen - een schijn waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt in combinatie met de rethoriek die wordt toegepast bij het opwerpen van deze schijn door diverse politici.
Wij leven gelukkig in een land dat hier weinig last van heeft. Afgezien van de verschillende politieke relletjes die wij de laatste paar maanden hebben gehad, allemaal die ook nog eens in het kader stonden van de grootste winnaar van de afgelopen verkiezingen. Oh, de ironie druipt ervan af!
Toch denk ik dat dát de voornaamste reden is dat wij hier in Nederland heel nuchter kijken naar dit fenomeen. Er wordt hier relatief weinig gebruik gemaakt van zogenaamde "achterkamerpolitiek", want daar is geen reden voor. En het opwerpen van een schijn wordt snel genoeg doorbroken door de diverse onderzoeksjournalistiek dat hier in Nederland wordt uitgevoerd.

Maar Amerika is heel goed in doofpotaffaires! Jaja, want "wat niet weet, wat niet deert". Verbazingwekkend is dan ook het feit dat op het moment dat wikileaks voor het eerst in de media tevoorschijn kwam, dat er geen direct verband werd gelegd met Julian Assange. Een kleine zoektocht op Google maakt duidelijk dat dit arrestatiebevel pas rond augustus was uitgevaardigd. Nu ben ik geen voorstander van complettheoriën, omdat deze nooit kunnen worden aangetoond. Maar bij een extreem opmerkelijke ontwikkeling als deze zet ik toch duidelijke vraagtekens neer bij de uitoefening van macht door diverse figuren...
Ik was in de veronderstelling dat 's werelds bekendste terrorist Osama Bin Laden public enemy number one was. Maar blijkbaar mag deze kerel nog vrolijk rondhuppelen in de bergen van Afghanistan en verder terroristische cellen aansturen met als doel het vernietigen de westerse wereld. Maar nee hoor, public enemy number one is veranderd naar meneer Assange vanwege diens dreiging van de staatsveiligheid.
Sinds wanneer is de publicatie van politiek gevoelige documenten gelijkwaardig aan die van de "dreiging van de staatsveiligheid"?

Ja, de politiek is een fundament van de werking van de staat, maar het bevat ook een dynamische werking waardoor het systeem een zogenaamd self-sustaining system is en onafhankelijk functioneert van de inhoudelijke politieke figuren. Maar daar denken ze niet aan in Amerika, nee hoor want stel je toch voor dat je moet aftreden door de publicatie van een schandaal! Geprezen zij de schijn van politici. Laten wij met z'n allen daarom dankbaar zijn voor de offers die mensen als Julian Assange maken.

Mensen, ik wens ieder weer een hele fijne dag toe.
Dikke knuffel van Halbe - wereldverbeteraar pur sang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten