donderdag 16 december 2010

Een semi-filosofische analyse van het concept humaniteit

Sinds jaar en dag verbaas ik mij over mijn medemens – over het feit hoe simpel sommige mensen zijn in hun gedachtepatronen en hoe ondoordacht hun gedrag is. Nu weet ik dat ik een wereldverbeteraar ben, maar ben ik dan de enige persoon in Nederland die zich afvraagt hoe de toekomst van ons land of zelfs die van de mensheid eruit komt te zien?

Milieu – hoe je het wendt of keert, wij moeten met zijn allen leven op deze planeet. De meeste mensen willen kinderen nemen. Dan moeten wij als persoon ook de verantwoording nemen voor het behoud van onze planeet. Het is een kleine moeite om een blikje in je handen te houden wanneer je door de stad slentert. Blijkbaar vinden mensen het normaal om zo’n leeg blikje gewoon ergens neer te plaatsen en de echte asocialen mieteren die zooi op de grond.

Het leukste is echter als je er als persoon iets van zegt. Uit mijn eigen ervaringen is er een verschil in reacties. De ene persoon boeit het niet wat ik zegt en is simplistisch genoeg om te zeggen "dan ruim jij toch dat blikje op". De andere persoon voelt zich daadwerkelijk beledigd omdat ik hem corrigeer op zijn gedrag en dan krijg ik “hou je bek dicht!” te horen. De rebel in mij heeft dan zin om de welbekende middelvinger op te steken. Maar mijn intellectuele stemmetje weet dat ik dan onnodig aan het provoceren ben, dus dan laten we de situatie in het midden.
Ik vraag mijzelf dan altijd af, hebben zij weleens nagedacht over de hoeveelheden afval die wij mensen veroorzaken? Hebben deze mensen weleens stilgestaan bij het feit dat wij als mensheid langzaam aan het veranderen zijn van de dominerende diersoort naar een parasiet van onze ooit zo mooie groenblauwe planeet?

Sociale omgangsnormen – het lijkt erop dat deze steeds meer aan het vervagen zijn. Gedeeltelijk kan dit te wijten zijn aan de “individualisering” van onze maatschappij – anderzijds ligt een grote factor in de inmenging van andere culturen waarbij er sprake is van andere omgangsnormen. Dat is niet per definitie slecht, want een cultuur zal nooit hetzelfde blijven. De ontwikkeling van een volk gaat gelijkwaardig op de ontwikkeling van de cultuur van dat volk en vice versá. Inmenging van andere culturen kan en zal juist vaak een verrijking geven van de originele cultuur waardoor een volk zichzelf op een hoger niveau zal kunnen ontwikkelen!

Het probleem is echter wanneer dit ten koste gaat van de voor ons vertrouwde omgangsnormen. Als een groepje jongeren aan het klooien zijn in de bus, dan kan ik dat tot zekere mate begrijpen. Wij zijn allemaal jong geweest en wij hebben allemaal stomme dingen gedaan. Wat ik niet kan begrijpen dat als ik op een normale manier vraag of het iets rustiger kan, dat er dan direct een tegengeluid “uit de groep komt”. Op zo’n moment zullen zij natuurlijk de zogenaamde “gezamenlijke macht” gebruiken om mij onder de duim te krijgen. Om even een verband te leggen met onze voorouders – primaten – want in zo’n groep is er namelijk sprake van een gelijkwaardige groepsdynamiek met een gelijkwaardig niveau van intellectualiteit, zei het alpha-mannetje zelfs in het algemeen “zal ik hem slaan?". Stiekem vind ik het wel jammer, want ik had hem graag een lesje willen leren in sociale omgangsnormen. Maar ik was toen net aangekomen bij mijn eindbestemming, dus dat lesje hebben zij nog van mij tegoed.

Waar gaat dit verkeerd? Hoe is het mogelijk dat onze omgangsnormen de laatste paar jaren zo snel zijn gedegradeerd naar het niveau van een derde wereldland waarin er weinig tot geen sprake is voor respect hebben voor je medemens en diens leefomgeving? Is dit is een kwestie van perceptie, waardoor wij als mensen tegenwoordig téveel de nadruk leggen op de onderliggende sociale problematiek of is hier daadwerkelijk sprake van een potentieel falen van een nooit-werkend immigratieprogramma?
Zo ja, waarom kom ik dan ook met regelmaat mensen tegen die wél in staat zijn om hun gedrag aan te passen aan de gemiddelde omgangsnormen? Mensen die een deur open houden of helpen met het uit de tram tillen van een kinderwagen? Dat er mensen zijn die uit zichzelf hun plek aanbieden aan iemand die slecht ter been is?
Zoals iemand het heel bot zei: “er valt gewoon niet tegenaan te fokken! Zij krijgen gemiddeld 3 á 4 kinderen en wij gemiddeld 2 kinderen. Daar gaat ons intellectuele gedachtegoed”

Politiek – is ook heel goed bezig! Onze grote vrienden van de partij van de selectieve vrijheid – pardon de PVV natuurlijk heeft het plan om een zogenaamde preventieve oorlog te beginnen met Iran. Prachtig toch – iets dat de schijn heeft om een dreiging te zijn wordt direct de kop ingedrukt.
Dat is hetzelfde als dat ik op straat loop en iemand loopt naar mij toe met zijn handen in zijn véél te grote jaszakken. Daaropvolgend sla ik hem in elkaar, omdat de situatie “de schijn opwekte van een potentiële dreiging”. Proficiat, daar gaat onze conceptie van realiteit – iets wat schijn is voor waarheid aannemen. Ik dacht dat dat de taak is van onze kerk met diens aanhangers, maar blijkbaar gaat dit tegenwoordig ook op politici.
Wat is de volgende stap? Een land bij voorbaat platgooien met kernbommen omdat de schijn is opgewekt van een mogelijke oorlog? Blijkbaar hebben Plato, Aristoteles en Kant toch gefaald in hun pogingen om de mensheid een ethische ontwikkeling mee te geven…

Buitenland - kan er ook iets van. De afstammelingen van het volk dat ooit het grondfundament heeft gelegd voor de westerse filosofie is veranderd in een simplistisch volk zonder een daadwerkelijke toekomstvisie. En niet alleen in Griekenland zijn er rellen, ook Groot-Brittannië moet tegenwoordig zwichten onder het toenemende geweld. Het begint bijna te lijken op een milde vorm van een “Europese revolutie” i.p.v. de franse revolutie van vroeger. En deze keer blijven de politici leven, maar zijn ze wel het slachtoffer van de simpliciteit van de bevolking die puur handelt uit emoties en dus niet bewust in staat is om rationeel na te denken getuige de beelden die ik gisteravond op het RTL Nieuws zag.
Dan doet Ierland nog het beste – het land waar wellicht nog de grootste (economische) problematiek heerst van heel Europa. En tot heden heb ik nog geen berichtgeving gelezen of gehoord over politici of leden van een hoogstaande familie die worden bedreigd door de woede van het volk. Nee hoor, daar heeft iedereen al geaccepteerd dat zij de komende jaren een hoop moeten betalen aan de Europese unie.

Ik vraag mij af, hebben de mensen in Griekenland en Groot-Brittannië weleens nagedacht over de belangen van economie? Over het feit dat de welvaart van een land gelijk opgaat met de groei van de economie? Waarschijnlijk niet, waarschijnlijk zijn het dezelfde soort mensen die naar een voetbalstadium gaan om ruzie te zoeken met zogenaamde supporters van een andere voetbalclub.
Allemaal stuk voor stuk testosteron bommen die niet in staat zijn om een nuttige invulling van hun leven te vinden. De PVV wilt al laten onderzoeken of pedofielen chemisch kunnen worden gecastreerd – dan mogen ze wat mij betreft dit gerust verbreden naar hooligans die een iets te hoge concentratie aan testosteron in hun bloed hebben. Misschien dat ze dan ooit in staat zijn om een soort van normaal gedragspatroon te vertonen.

Jazeker, wij zijn goed bezig als mensheid! 2012 komt eraan – volgens de theorie zou 21 of 23 december de mensheid ten onder gaan. Om deze blog te eindigen met de woorden van grootmeester Einstein: Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog zal worden bevochten. De vierde wereldoorlog zal echter worden beslecht met stokken en zwaarden.

Zo, dat was even de langste blog die ik ooit heb geschreven met een flinke portie sarcasme die al een hele tijd niet meer tevoorschijn is gekomen in mijn blogs. Ik wilde als uitgangspunt diverse filosofische vraagstukken gebruiken, maar ik heb toch gekozen om even lekker uit branden over diverse onderwerpen.
Voor de rest wens ik ieder persoon nog een hele fijne dag toe!
Een dikke knuffel van jullie semi-filosoof Halbe – wereldverbeteraar pur sang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten