vrijdag 24 december 2010

De paradox van het kerstfeest

Bijna iedereen kent het kerstfeest en weet wat dit inhoudt. Afhankelijk van de cultuurcontext en het land is er sprake van diverse tradities en gewoonten rondom dit fenomeen.
De algemene "kerstgedachte" zoals deze wordt geproclameerd door het christendom is echter die van "vrede op aarde". En hoe mooi en idealistisch ik deze gedachte ook vindt, het is niet realiteitsgetrouw en bevat naar mijn mening een diepe paradox.

Kerst is volgens het christelijk geloof de geboorte van Jezus Christus. In de westerse wereld wordt deze gedachte vaak overspoeld door de enorme hoeveelheden objecten die wij consumeren, gezien het feit dat in landen zoals Engeland al aan het einde van de zomer wordt begonnen met het stallen van kerstspullen. Kapitalisme ten top!
Een klein kind denkt met kerst aan cadeautjes en met recht. Een kind moet kunnen genieten en waar kan een kind nou meer plezier aan beleven dan het ontvangen van een prachtig kerstcadeau van onze vriendelijke kerstman.
Alleen waar "volwassenen" aan denken is mij soms nog een raadsel. Wat ik het meeste hoor zijn de woorden "overvloed aan eten en gezelligheid met de familie". En toch stromen wij met enorme massa's de winkels in om allemaal cadeau's te kopen, het liefst zo duur mogelijk want liefde kan alleen maar worden uitgedrukt in materialistische objecten of niet?

"Vrede op aarde" roepen wij allemaal tijdens het kerstfeest. "Voor het gemak" vergeten wij de ongemakken van de wereld van vandaag, vergeten wij de ongelijkheid dat de mensheid is. Ik vraag mij af hoe mensen in Haïtie hun kerstfeest vieren, ervan uitgaande dat ook bij hun de nodige christelijke roots aanwezig zijn om kerstfeest te kunnen vieren?
Gisteren ging ook ik cadeau's kopen en ik zag toen twee mannen voor de V&D staan met een opstelling waarin een soort ketel hing. Deze mannen waren van het leger des heils. Nu heb ik het zelf ook niet al te breed, maar het aangezicht van twee grote mannen die de kou trotseerden warmde mijn hart zo op dat ik al mijn kleingeld die ik op dat moment had toch met de grootste liefde had gedoneert.
Is het slecht dat wij "westerlingen" zo uitbundig genieten van ons kerstfeest? Absoluut niet! Wij hebben nou eenmaal het voorrecht om te zijn geboren in een welvarend land met een voorspoedig toekomstperspectief. En er is niks mis mee om hier als burger uitbundig van te genieten op wat voor manier dan ook.

Wat mij alleen heel erg tegenstaat is de naar mijn idee paradox van kerst, proclameren dat wij allemaal hard roepen dat er vrede moet komen op aarde om vervolgens onze ogen te sluiten zodat wij kunnen genieten in een moment van bezinning van ons persoonlijk geluk.Je zou natuurlijk stellen dat geluk ook een kwestie is van perceptie en in wezen is dat ook gedeeltelijk zo. Of een diepgelovig persoon zou wellicht beargumenteren dat het "de wil is van god dat er ongelijkwaardigheid bestaat".
Als dat inderdaad de wil is van god, waarom zijn wij mensen dan niet in staat om hier een tegenwerkende kracht voor te bieden? Wij hebben van "god" niet voor niks een "eigen wil" verkregen, een eigen wil dat een wereld van mogelijkheden biedt!
Deze blog verdiend naar mijn idee als afsluiter de volgende quote van Einstein: "I am not only a pacifist but a militant pacifist. I am willing to fight for peace. Nothing will end war unless the people themselves refuse to go to war.

Mensen, desalniettemin wens ik iedereen een heel fijn, sneeuwig, warm en vooral vrolijk kerstfeest toe! Laat je door mijn idealisme niet van de kaart brengen, ik ben ook maar een simpel persoontje...
Dikke knuffel van Halbe - wereldverbeteraar pur sang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten