Wij mensen leven in een tijdperk waar macht indirect wordt verkregen door de grootte van onze portemonnee - of tegenwoordig de grootte en inhoud van onze bankrekening.
Beangstigend is het feit hoe wij als mensen afhankelijk zijn gemaakt van onze zogenaamde "beheerders van ons geld". Het schijnt dat deze mensen "bankieren" heten.
Neerlands bekenste bankier is uiteraard dhr. Scheringa, die naar het schijnt duizenden mensen heeft opgelicht door zijn klanten extra polissen aan te bieden. Ook mogen we met z'n allen vriendelijk dhr. Wellinga bedanken voor zijn uitmuntende inzet om de DSB-bank overeind te houden - of was het meer omdat hij bang was om zelf te worden meegesleurd in deze val mocht de DSB bank vallen?
De ironie die wij hierin vinden is echter dat wij indirect danwel direct afhankelijk zijn van deze mensen. Wij met zijn allen storten onze salarissen op onze rekening zodat banken op den duur van 1 eurocent, 2 eurocenten kunnen maken. Zoiets heet het "monetair beleid". Het is dankzij dit monetair beleid dat ons land de welvaart kent waardoor wij als mensen in staat zijn om een dak boven onze hoofd te hebben, om te kunnen eten en optimaal kunnen genieten van de deugden die het leven ons biedt.
De vraag die wij ons kunnen stellen - Socrates' stijl - is de volgende: bevredigt onze materialisme onze innerlijke behoeften of is het een omweg naar deze innerlijke behoeften die wij maar niet bevredigt krijgen?.
Als ik mevrouw Brink mag geloven dan is materialisme het belangrijkste in ons leven, getuige het feit dat zij beslag heeft laten leggen op zo'n beetje alle bezittingen van onderzoeksjournalist Eric Smit. Blijkbaar is het mogelijk om in een land - een rechtstaat (!) - zoals Nederland beslag te leggen op "intieme" zaken zoals zijn huis, bankrekening en verdere inkomsten. Leuk detail overigens is dat de man van Nina Brink, Pieter Storms, ooit een tv-programma heeft gepresenteert genaamd breekijzer waarmee hij opkwam voor mensen die onjuist werden behandeld en zelfs rechtshulp gaf.
Dit geeft stof tot nadenken. Waar deze man een hoog moraal had als het aankwam op het verdedigen van andere mensen, slaat deze om in immoraliteit wanneer er emotionele zaken meespelen m.b.t. zijn vrouw.
Blijkbaar is het voor sommige mensen toch moeilijk om je moraal hoog te houden wanneer de middelen tot beschikking zijn - te weten wanneer de bankrekening hoog genoeg is om mensen in te huren die wel even het vuile werk voor je opknappen.
Dat brengt ons naar de volgende vraag: wat is er niet meer te koop in de hedendaagse maatschappij?. Als je genoeg geld hebt, dan krijgen mensen respect voor je. Geheel in de lijn van het individualisme van onze huidige maatschappij.
Jij hebt geld en mensen benijden jou erom want jij representeert de dromen van deze mensen - ongeacht of er sprake is van moraal of niet. Emoties kunnen niet bestaan op hetzelfde niveau als moraal. Moraal wordt voortgebracht door ethiek en onze manier van rationalistisch denken, waar emoties irrationeel zijn - afhankelijk van het moment, tijd en situatie. Net zoals dhr. Storms de volgende uitspraak deed:"ik wil Eric Smit met de grond gelijk maken", waar hij later nog zijn excuses aanbood voor deze "emotionele uitspraak".
Zou geld dan de essentie zijn van immoraliteit in materialistische vorm? Om Karl Marx te quoten: "de progressie van het 'dialectisch materialisme' heeft geen behoefte aan morele sentimenten. Dat betekent dat geld/materialisme en moraliteit niet kunnen bestaan op hetzelfde niveau.
De volgende quote uit een ander boek genaamd "mijn denken is een hartstocht" weerspreekt echter deze uitspraak met de volgende quote: rijkdom [d.w.z. gebruikswaarde] is een attribuut van de mens, waarde een attribuut van de waar. Een mens of gemeenschap is rijk, een parel of een diamant is waardevol...Een parel of een diamant zijn waardevol als parel of diamant.
Gezien het feit dat moraal en immoraal verbonden zijn aan de normen en waarden die het individu hanteert, kunnen wij hieruit concluderen dat er zeker een parallel bestaat tussen geld/rijkdom en het gedrag van mensen dat hieruit voortvloeit. Of deze echter de oorzaak zijn van immoraliteit valt niet te zeggen, gezien het feit dat deze twee thema's niet kunnen bestaan op hetzelfde niveau.
Mensen, het weekend is voorbij en dit stukje filosofie is naar mijn mening een perfecte afsluiter ervan. Ik wens ieder een fijne avond toe en werk ze morgen!
Dikke knuffel van Halbe - de semi-filosoof.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten