donderdag 28 maart 2019

Brief aan de Tweede Kamer

Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik het volgende kwijt over het meldpunt dat de politieke partij Forum voor Democratie heeft opgezet om linkse indoctrinatie in het onderwijs aan te pakken.

Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling hoe het onderwijs als instituut belaagd wordt door een politieke partij. Sinds wanneer is het normaal geworden in ons land, dat altijd gekenmerkt is geweest door nuancering ('hollandse nuchterheid') en hard werken om mensen die werkzaam zijn in het onderwijs en met hart en ziel voor de klas staan om hun bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de volgende generatie te bekritiseren op de politieke kleur van docenten zelf?

Ik verwijs hiervoor graag naar het volgende artikel van journalistiek medium "De Correspondent": Leraar - frondsoldaat van de democratie.
Ik quote hieruit:
"Wij hebben als leraren verschillende levensverhalen en politieke voorkeuren, maar er is wel iets wat ons verbindt. Leraren onderwijzen kinderen en leren ze kritisch denken. Leraren zorgen voor, en beschermen hun leerlingen. Leraren werken dagelijks met kinderen en zijn zo rentmeesters van de toekomst. Of je nou progressief of conservatief bent, links, rechts, of in het centrum van het politieke spectrum staat – het versterken van het leraarschap zou een nationale prioriteit moeten zijn. Het belang van de leraar moet boven partijbelangen en goedkoop applaus staan.

Dat is lang niet altijd het geval. Historisch gezien zijn onderwijs, scholen en leraren altijd een van de eerste doelwitten van autoritaire leiders en extremisten. Onderwijs dat de nadruk legt op brede kennis, onafhankelijk leren denken, creativiteit, medeleven en nieuwsgierigheid zijn een bedreiging voor hun grip op de maatschappij en hun dogma’s".
Ik erken dat ik als docent altijd links-geörierenteerde standpunten hanteert. Echter heb ik jarenlang D66 gestemt, omdat dit de partij is waar mijn persoonlijke gedachtegoed het best bij aansluit. Ik heb dan ook altijd geageerd tegen de PVV, omdat dit haaks staat op mijn eigen sociaal-liberale gedachtegoed.
Toevallig heb ik het voor het eerst met de afgelopen verkiezingen voor de Provinciale Staten gestemt op de PvdA, omdat ik van mening ben dat D66 een te grote rol heeft gespeeld met de dividenddebacle.

Betekent dit dat ik mijn leerlingen in de afgelopen maanden heb geïndoctrineerd dat FvD/PVV een onmenselijke partij is? Absoluut niet! Als docent Natuurkunde heb ik het geluk dat politiek geen onderdeel is van mijn curriculum. Desalniettemin ga ik graag het gesprek aan met mijn leerlingen en probeer ik mijn leerlingen meer mee te geven dan alleen Natuurkunde. Ik hou van mijn baan, ik vind dat ik de mooiste baan heb in de wereld. Ik wil mijn bijdrage leveren aan de maatschappij en de vorming van de nieuwe generatie is dan ook een grote verantwoordelijkheid. Een die ik moet trots draag!
Ik moet meteen denken aan een gesprek dat ik laatst voerde met een van mijn leerlingen. Zij had voor de grap de stemwijzer ingevuld en daaruit volgde PVV. Ik zei het volgende tegen haar:
"ik vind het niet raar dat de PVV eruit kwam. Vergeet niet dat de PVV een aantal sociale standpunten heeft en ik weet dat jij daar veel waardering voor heb. De huidige politieke partijen hebben de afgelopen jaren onvoldoende oog gehad voor een degelijk, humaan sociaal beleid. De PVV wilt dit sociale beleid uitbreiden en ik kan mij voorstellen dat deze punten voor jou persoonlijk erg belangrijk zijn."
Ik wil deze e-mail dan ook graag afsluiten met het volgende statement: ik voel mij als mens voor het eerst onveilig in een land waarin ik mij altijd veilig heb gevoeld. De kruistocht van het FVD tegen 'linkse docenten' moet stoppen! Ik vind het een schande dat ons land, waarvan de fundamenten stammen uit de tijd van de verlichting, het toestaat dat een politieke partij een hetze maakt jegens mensen die met hart en ziel hun bijdrage willen leveren aan een sterker land. Een land waarin mensen niet worden veroordeeld op basis van politieke kleur, maar waarin élke politieke kleur is toegestaan en géén politieke kleur moreel superieur is.
Wie met monsters vecht, moet oppassen zelf geen monster te worden. En als je te lang in een afgrond kijkt, kijkt de afgrond ook bij jou naar binnen.
Friedrich Nietzsche, Voorbij Goed en Kwaad, blz. 81, nr. 146
Hoogachtend,

Halbe Hibma, docent Natuurkunde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten