vrijdag 19 juni 2009

Wat er mis is in dit land

Zaterdagnacht 28 juni 4:30,
Na een gezellig avondje stappen met Jack zit ik in de nachtbus op weg naar huis. De bus komt aan op het leidseplein en er stappen 3 allochtone jongemannen in. Ik zeg bewust allochtoon, niet om een specifieke doelgroep in een kwaad licht te zetten maar om het individu uit te lichten.

Een ervan loopt door en gaat zitten, terwijl de ander moeilijk aan het doen is. Blijkbaar willen ze niet betalen. Ik heb echt zoiets van "WTF, 3,50 is niks in vergelijking met de prijs van een taxi". Maar ik zeg niks en ik observeer de situatie.
Uiteindelijk gaat degene die moeilijk doet 3x met zijn 1-ritkaartje langs die scanner en wilt hij doorlopen.

Opeens grijpt een andere jongeman in, ik schat hem in iets ouder dan mij. Hij grijpt hem vast en ik hoor boze woorden. Uiteindelijk laat hij die allochtone persoon los en gaat hij zitten, naast mij. Ik hoor hem vervolgens praten met zijn vrienden over "bedreiging".
Komt later diezelfde kerel aanlopen en begint aggressief te praten. Toegegeven, misschien had deze kerel teveel alcohol op en was zijn toon aggressief. Maar deze kerel durft er tenminste wel iets van te zeggen als één of andere eikel denkt iemand ongenegeerd durft te bedreigen.

Na wat geimponeer van beide kanten "wat moet je nou man, rot op naar je eigen land" "krijg toch de kanker kleuter die je bent", loopt die andere man door.
Maar die allochtone vent die naast mij zit blijft opgefokt praten en zoekt die andere man op. Weer geimponeer-gedrag en grote woorden. Het enige wat die andere jongeman zei was "je gaat geen mensen bedreigen. Je betaalt gewoon voor een kaartje. Die man doet zijn werk en dan moet jij hem niet gaan bedreigen omdat hij zijn werk doet".

De bus blijft staan en gaat niet verder. Opeens hoor ik de hoorn van een auto en stappen een aantal beveiligers van de GVB de bus binnen. De buschauffeur loopt met hun mee en wijst die ene allochtone jongeman aan die de buschauffeur heeft bedreigd. Deze wordt meegenomen en de bus rijdt verder.

Maar enkele andere reizigers gaan weer in discussie met de jongeman die de allochtone jongeman had aangesproken (wellicht iets te aggressief, dat even terzijde) op zijn ongepast gedrag. Nadat de discussie is gaan liggen zeg ik tegen die jongeman "kerel, ik geef je helemaal gelijk. Je gaat geen mensen bedreigen, punt!"
En uiteraard krijg ik ook van een persoon achter mij te horen "hou je kankerbek voor je man. Jij weet geen ene fuck wat er is gebeurd"

Ik wilde wat zeggen, maar ik wist dat dat alleen op ruzie zou uitlopen. Dus ik hield mijn mond dicht.
De rest van de busreis voelde ik me onprettig in deze situatie. Ik hoorde die man achter mij praten met iemand anders.
"stelletje kankerlijers. Zij weten niet waar zij over praten. Die man heeft geluk dat ik mijn pistool niet bij me heb. Ik heb in schilderswijk gewoond weet je"
"ja, ik heb daar ook weleens gechilled. Lafaard die buschauffeur *prevelt één of andere arabische term*"
"stelletje kankerlijers, die gaat vast en zeker op de PVV stemmen. Net zoals die kankerlijer hier *wijst naar mij*"


Serieus, op dat moment stond ik klaar om elk moment in een gevecht verwikkeld te geraken met deze man. Hij was zo ongelovelijk aggressief ingesteld, niet normaal.

De PVV krijgt steeds meer aanhang. Op straat is het natuurlijk het gesprek van de dag, vooral voor moslims. Toegegeven, de manier hoe wilders moslims polariseert is niet goed. Ik ken verschillende moslims die achter hun geloof staan en ook daadwerkelijk iets bijdragen aan de samenleving.

Maar individuen zoals die 3 personen hierboven zorgen ervoor dat mensen PVV-aanhangers worden. Ik heb nu zelf in een situatie gezeten waarin ik mij zeer onprettig voelde. Waarom? Omdat één of andere idioot geen 3,50 wilde betalen voor een buskaartje. Stelletje idioten. Mensen moeten eens meer gaan nadenken over hun omgangsnormen. Dát is het probleem van een groep moslims die het verpesten voor de goede groep moslims die daadwerkelijk een goede maatschappelijke functie uitoefenen.

De omgangsnormen van een selectieve groep moslims strookt niet samen met de omgangsnormen van de huidige samenleving. Het gevolg is een hoop polarisatie en aggressie van beiden kanten.
Wat is er mis in dit land? Dit is wat er mis is: polarisatie en aggressie! Durf andere mensen aan te spreken op zijn/haar gedrag, maar doe het op een normale manier en niet op een aggressieve manier.

De ironie hierin is dat een hoop mensen al van zichzelf uitermate aggressief zijn. Zij willen niet luisteren naar andere mensen, want hun wil is wet. Dát is wat er mis is in dit land. Deze mensen moeten keihard worden aangepakt. En als wilders denkt deze mensen keihard te zullen aanpakken, dan heeft wilders mijn stem.

Mensen, ik wens ieder nog een fijne zondag toe.
Met vriendelijke groeten van Halbe

2 opmerkingen:

  1. Ter informatie, deze reactie is van iemand die op hyves heeft gereageerd.

    Fray:
    Helemaal met je eens dat zijn gedrag ongepast is en ik zou je in die situatie volkomen gelijk geven.
    Maar ik vraag me toch af, ook al zeg je dat je bewust het woord allochtoon noemt.. Waarom allochtoon? Wat nou als het een Nederlander was geweest? Zou je dan ook een blog maken, of was het dan een normale randdebiel die niet wilde betalen? Vergeet niet, dat veel Turken en Marokkanen (van een zekere leeftijd) gewoon in Nederland geboren zijn, hier dus hun hele leven gewoond hebben. Kan je iemand dan nog allochtoon (in de negatieve zin van het woord dan, want ja als één of beide ouders uit het buitenland komen is het een allochtoon) noemen?
    Ik denk dat je wel te overhaast dit verhaal aan de PVV verbindt. Allemaal leuk en aardig, maar elke Turk / Marokkaan die ik ken (want, let's face it, het gaat bij PVV vooral om de Moslims niet over de allochtoon in particular) van mijn leeftijd of iets ouder, zoals degenen die waarschijnlijk bij jou in de nachtbus zaten, zijn toch echt allemaal in Nederland geboren...
    Nogmaals ik beschuldig je nergens van, maar ik kan mij net zo goed ergeren aan een Nederlandse jongere (afkomst uit Schilderswijk of niet) als aan een 'allochtoon'. Maar helaas, als het om een rasechte Nederlander gaat, dreigen we niet met de PVV erbij..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn reactie hierop was de volgende:

    Ik heb bewust gekozen voor termen als "allochtoon" en PVV. Waar mijn blog om ging, is het feit dat ik aan de eigen hand heb ondervonden hoe het is om je niet prettig te voelen in een omgeving dat wordt gedomineerd door mensen/jongeren die denken veel te kunnen maken in dit land.

    En nee, jij kan niet zeggen dat die jongeren hier geboren waren of niet, want dat weet je niet net zomin als ik dat weet. Maar afgaande op hun uiterlijk en hun absoluut asociaal gedrag ga ik generaliseren en noem ik deze jongeren bewust allochtonen.
    Lees goed mijn blog door, ook ik ken moslims en andere allochtone jongeren die zeker weten hun strepen in deze multi-culturele maatschappij hebben verdiend. Maar waar het mij om gaat, is de reden waarom een partij als de PVV groot aan het worden is.

    Tegenwoordig gaat het namelijk niet alleen meer om "moslims" en hun invloed op de nederlandse cultuur. Nee, de reden dat de PVV groot aan het worden is, is omdat zij gevoelsmatig dicht bij het volk staan als het aankomt op problemen die in de ogen van het individu worden veroorzaakt door allochtone dan wel van allochtone afkomstige jongeren.

    Ook heb je duidelijk niet goed gelezen, want ik heb nergens een oordeel gemaakt over allochtone danwel turkse/marokaanse jongeren. Ik heb puur mijn eigen ervaringen opgeschreven en op basis daarop een analyse gemaakt waarom een partij als de PVV groot aan het worden is in ons land.

    Wat ik heb gedaan is de vinger op de zere plek leggen. Ik ben maar 1 van velen die een keer in zo'n situatie terecht is gekomen. En zoals ik in mijn blog heb geschreven, ik ben niet eens met de extremistische ideeën die wilders heeft over de moslimcultuur. Maar ik heb wel aan den lijve ondervonden dat ik mij niet prettig voelde in een situatie, omdat 1 allochtone randdebiel € 3,50 teveel geld vond om te betalen. Mensen die zijn opgegroeid in dit land, van allochtone afkomst of niet, moeten leren zich te houden aan de normen en waarden van de maatschappij.

    Een feitelijk probleem is dat de normen en waarden van deze bevolkinsgroepen verschilt van die van de "authentieke Nederlandse bevolking", afgezien van het feit dat deze van allochtone afkomst is of niet. Even ter informatie, ik ben zelf half-colombiaans. Mijn moeder komt uit Colombia. Zij heeft nooit problemen gehad met de normen en waarden van dit land, evenals ben ik opgevoed tot een keurig persoon die weet wat fatsoen is. Waarom weet ik het wel en die anderen jongeren niet?

    Blijkbaar gaat er ergens iets mis. Sociale controle faalt, want blijkbaar zijn of de ouders niet op de hoogte dat deze jongeren niet voldoen aan de normen en waarden die dagelijks wordt gehanteerd in deze samenleving of zijn de ouders zelf al niet duidelijk op de hoogte van deze normen en waarden. En als de sociale controle faalt, wie moet dan actie ondernemen? De maatschappij! En dat kan tegenwoordig niet meer, want als je ook maar iets slechts zegt over een bevolkingsgroep dan ben je aan het discrimeren. Dat is wat er mis gaat in dit land.

    Ps. als het om een rasechte nederlander zou gaan, dan zou die kerel alsnog worden meegenomen door de politie. En anders ben ik zelf hufterig genoeg om zo iemand op zijn gedrag aan te spreken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen