woensdag 20 januari 2010

ADHD - Wat is dat nou?

ADHD....ik heb nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou worden gediagnosticeerd met deze "psychische aandoening". In de volksmond wordt het uitgesproken als "alle dagen heel druk". Maar in de werkelijkheid staan deze letters voor iets anders: Attention Defficit Hyperactivity Disorder. Kortom, het een is aandachtsstoornis met als gevolg een gedragsstoornis waarbij er sprake is van overactief (= hyperactief) gedrag.

Wat mensen niet weten is dat er sprake is van twee typen ADHD. Bij de ene is er sprake van een innerlijke onrust. Ik noem het zelf altijd "een chaos in het hoofd". Tegenwoordig heeft dit een eigen naampje gekregen: ADD. Mensen die dit hebben, zijn niet per definitie druk in hun gedrag. Maar binnenin gaat hun hoofd tekeer als een oorkaan.
Type twee is het kenmerkend ADHD gedrag; druk, veelpratend en alom aanwezig.

Een hoop mensen die worden gediagnosticeerd met ADHD zijn vaak een zgn. gecombineerd type. Dat betekent dat er wel sprake is van een chaos in het hoofd, maar dat dit ook tot uiting komt in het gedrag, dus een druk, veelpratend en alom aanwezig gedrag; kortom typisch "ADHD-gedrag".
Het is vrij logisch, als je hoofd vol zit met gedachten dan zal een mens op een gegeven moment gaan leven naar die gedachten. Tenzij hij/zij in staat is om dit gedrag te "onderdrukken", dan ontstaat er het typisch "ADD-gedrag". Een chaotisch hoofd, maar dat het lichaam zelf er geen last van ondervindt.

Sinds de diagnose gesteld is, ben ik druk bezig mijzelf aan het analyseren waarom nu pas de diagnose is gemaakt. Soms wordt ik er behoorlijk gefrustreerd van, want het zou het leven wat ik nu heb wellicht stukken draaglijker maken. Maar dan bedenk ik me gelijk dat er nou eenmaal niks aan te doen valt, het leven loopt zoals het loopt.
Vroeger werd er symptoonbestrijding gedaan...Ik was kapot van verdriet, dus dan ga je aan jezelf werken om op een volledig andere manier omgaan met je verdriet. Chaos is altijd al aanwezig geweest in mijn hoofd, maar pas sinds ik wordt geacht "normaal" te kunnen functioneren in de maatschappij is die chaos zich aan het manifesteren in mijn hoofd en mijn gedachten.

Bijkomend probleem is dat ik een hoop heb meegemaakt....Een hoop gedachten zijn verbonden aan emoties. Emoties die bij mij soms behoorlijk hoog kunnen oplopen, zo hoog dat ik deze niet meer onder controle krijg. Zoals de medisch maatschappelijk medewerker bij het MCA zei: "wij weten niet of jij deze aandachtsstoornis heb ontwikkeld door jouw verleden of dat het er altijd al in jouw onderbewustzijn aanwezig is geweest".
Ironisch genoeg heeft het mij namelijk toch een hoop voordelen opgeleverd....

Iemand met ADHD heeft een hoop beperkingen, omdat zo iemand niet op niveau kunt functioneren vanwege de chaos in het hoofd. Dit komt ook in uiting in de persoonlijke leefomgeving....Jammer alleen dat ik het leven door mijn strot gedouwd heb gekregen, waardoor ik wel structuur en orde MOEST maken in mijn leven.
Onbewust is er toch een mechanisme aanwezig in mijn hoofd dat ervoor zorgt dat ik de orde krijg in mijn leven die ik wil hebben....Ik weet niet of dit bij ieder persoon aanwezig is, of dat ik het "geluk heb" dat dit mechanisme is ontwikkeld in de tijd dat ik op mijzelf ging wonen met alle ellende van dien.

Hopelijk lukt het mij om dit mechanisme vaker aan te zetten in mijn hoofd....want die chaos begint me langzaam maar zeker af te breken. De nieuwe baan die ik heb, wil ik echt niet verliezen. Ik begin nu langzaam weer een nieuw plekje te krijgen en dat vertrouwd plekje wil ik zeker behouden....koste wat het kost!
Toch maar weer beginnen met spirituele rituelen, zoals wierrook stoken en mediteren....Tenslotte ben je als persoon "gezond in lichaam en geest".

Mensen, ik wens ieder een hele fijne avond!
Dikke knuffel van Halbe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten