dinsdag 26 juli 2016

Open brief aan redactie van RTL Nieuws

Beste redactie van RTL Nieuws (en eigenlijk alle nieuwsmedia),

Ik ben niet echt iemand van de open brieven. Ik mag graag blogs schrijven, waarin ik op filosofische wijze allerlei complexe vraagstukken behandel. Mijn blogs zijn dan ook vrij lang van aard en aangezien een brief meestal kort en krachtig moet zijn, heeft dit niet mijn voorkeur.

Echter is mij de laatste paar dagen het e.e.a. opgevallen, waardoor ik mij toch wel degelijk genoodzaakt voel om uit mijn comfort zone te gaan en die ene open brief te gaan schrijven. Ik vraag mij af: waar is het gemis aan vormen van positief nieuws in de laatste paar dagen?
Ik begrijp dat het jullie taak is om zoveel mogelijk nieuws te ‘maken’ en dat het natuurlijk sensationeel is om extra artikelen te schrijven waarin een semi-psychologische analyse is gemaakt van de 17-jarige jongen die besloot om te kijken hoeveel schade een bijl kan aanrichten aan het menselijk lichaam. Of de angst die zich nu aan het openbaren is in Duitsland met de verschillende aanslagen van de afgelopen dagen.

Maar…kan het misschien iets minder? Of wellicht iets genuanceerder? Zijn jullie niet gewaar van de beeldvorming die jullie creëeren? Onze wereld is het afgelopen decennium al klein geworden vanwege de groei aan media in de breedste zin van het woord, dat de alledaagse mens veel sneller informatie tot zijn beschikking heeft omdat deze wordt verspreid door zowel social media als de reguliere media. Waarom vullen wij deze louter met berichtgeving over moord en doodslag, terwijl er zoveel meer gebeurt in de wereld?
Dat ik jullie berichtgeving kan relativeren, betekent niet dat iedereen dit kan. En hoe ironisch is het wel niet dat ik het een enge gedachte vind om te leven in een maatschappij waarin iedereen bang is, behalve ikzelf.
Wie met monsters vecht, moet oppassen zelf geen monster te worden. En als je lang in een afgrond kijkt, kijkt de afgrond ook bij jou naar binnen
– Friedrich Nietzsche, Voorbij Goed en Kwaad, pagina 81.

1 opmerking: