Dat de menselijke natuur van dien aard moet zijn dat ze de zonde mogelijk maakt, is psychologisch gesproken helemaal waar, maar deze mogelijkheid van de zonde tot haar werkelijkheid worden, dat daagt de ethiek uit tot verzet en klinkt voor de dogmatiek als een godslastering, want de vrijheid nooit mogelijk; zodra ze er is, is ze werkelijk, in dezelfde zin als men in een oudere filosofie heeft gezegd: wanneer het bestaan van God mogelijk is, is het ook noodzakelijk. Zodra de zonde werkelijk is gesteld, is de ethiek present en volgt ze elke stap die de zonde zet. Hoe zij is ontstaan, dat raakt de ethiek niet: wel staat voor de ethiek vast dat de zonde als zonde in de wereld is gekomen. Nog minder echter dan met haar ontstaan laat de ethiek zich in met het stilleven van haar mogelijkheid.Hieruit kunnen wij afleiden dat iemand in de 19e eeuw al wist dat het religieus concept van 'de Zonde' een psychologisch construct is dat enkel bestaat bij de gratie van het filosofisch concept 'Vrijheid'. Moraalfilosoof Nietzsche heeft ons echter laten zien dat morele begrippen zoals 'de Zonde' geen enkele waarde hebben zonder context. Wat kunnen wij hieruit opmaken? Dat de vrijheid van westerse democratieën een dreiging is voor religieus fundamentalisme waarin belangrijke begrippen zoals 'de Zonde' hun waarde hebben verloren. Zijn fundamentalisten dan verloren in hun vrijheid? Ik weet het niet... Wat ik wel heb geleerd is dat de vrijheid van meningsuiting geen moraal element kent, zoals te lezen is in een vorig schrijven. Als ik de profeet Mohammed wil beledigen, dan doe ik dat! Als ik de volgende stelling uitdraag: Mohammed is een leugenaar. Allah is dood, net als God, dat doe ik dat. Die vrijheid heb ik in een democratie! En geen enkel mens het recht heeft om mijn vrijheid in te perken. Wat rest mij nu nog te zeggen? Dat de strijd is begonnen: cartoonisten, kunstenaars, schrijven en columnisten, laat de wereld zien dat de vrijheid van meningsuiting een fundament is van een democratie! Mijn vrienden, dank voor het lezen van dit schrijven. Geen diepgaand schrijven dit keer dat mensen aanzet tot denken, maar een schrijven dat mensen aanzet tot handelen. Geef niet toe aan terrorisme, het moment dat wij de vrijheid van meningsuiting gaan inperken is het moment dat wij net zo goed een kalifaat kunnen invoeren. Wat is tenslotte vrijheid als je er geen gebruik van maakt? Een fijne avond allemaal, een dikke knuffel van jullie amateurfilosoof Halbe!
woensdag 7 januari 2015
Oorlog voor de Vrijheid van Meningsuiting!
Ach, waar ter wereld zijn groter dwaasheden geschied dan bij de medelijdenden?
Wee alle liefhebbenden, die niet nog een hoogte kennen, welke boven hun medelijden uitsteekt!
Eens heeft de duivel aldus tot mij gesproken: 'Ook God heeft zijn hel: dat is zijn liefde tot de mensen'.
En onlangs hoorde ik hem dit woord zeggen: 'God is dood; aan zijn medelijden met de mensen is God gestorven.'
Friedrich Nietzsche, Aldus sprak Zarathoestra: pagina 183.
Freedom of Thought
About 1707, at the time when the English won the battle of Saragossa, protected Portugal, and for a while gave Spain a king, lord Boldmind, a field officer who had been wounded was taking the waters at Barèges. There he met count Medroso, who was also taking the waters [...].
Boldmind: So you are a tipstaff of the Dominicans? What a shabby trade!
Medroso: What do you expect? We aren't allowed to write, nor to talk, not even to think. If we speak it is easy to interpret our words, let alone our writings. [...] As the can't condemn us for our secret thoughts, they threaten to burn us in eternity by order of god himself if we don't think like the Dominicans. They have convinced the government that if we had common sense the whole state would be in ferment and the nation would become the unhappiest on earth.
Boldmind: Does it seem to you that we are unhappy? Do you find that the Dutch, who have robbed you of nearly all your discoveries in the Indies, and who today are among your protectors, are cursed by god for having given the press complete freedom and for trading in men's thoughts? Was the Roman empire less powerful because Tullius Cicero wrote freely?
Medroso: I don't know; but I have been told that the Catholic religion, Basque and Roman, would be lost if men began to think. [...]
Boldmind: Isn't it true that there would have been no Christianity if the frist Christians hadn't had freedom of thought? [...]
I mean that if Tiberius and the first emperors had had Dominicans, who would have prevented the first Christians form having pens and ink, had free thought not long been permitted in the Roman empire, it would have been impossible for the Christians to establish their dogmas. So, since Christianity constituted itself only by means of freedom of thought, by what contradiction, by what injustice does it now wish to annihilate the freedom on which alone it is founded?
What greater business is there in the world than that of our eternal happiness and misery? There are a hundred religions in England all of which damn you if you believe in your dogmas, which they call absurd and impious. You should therefore examine these dogmas.
It's up to you to learn to think. You were born with intelligence. He who knows no geometry can learn it. Every man can educate himself. Dare to think for yourself.
Medroso: It's said that if every thought for himself there would be utter confusion.
Boldmind: Quite the contrary. When people go to see a play, each one expresses his opinion of it, and peace is not troubled.
Medroso: So you believe that my mind is a galley slave?
Boldmind: Yes, and I should like to free it.
Medroso: But if I'm satisfied in the galleys?
Boldmind: In that case you deserve to be there.
Voltaire, Philosophical Dictionary: pagina 278 - 281.
Vandaag was het een zwarte dag voor de vrijheid van meningsuiting. Om 12:00 stopte in Parijs een zwarte Citroën voor het kantoor van het Franse tijdschrift genaamd Charlie Hebdo en vermoordden in koele bloede 12 mensen, waaronder een politieagent die gewond op de grond lag. De daders beschouwden zichzelf kennelijk als beul, want de politieagent werd geen genade geschonken en ter plekke geëxecuteerd. Tijdens dit geweld werden de nodige leuzen uitgeschreeuwd die suggereerden dat het ging om een aanslag vanuit een islamitisch fundamentalistische grondslag zoals de bekende Alluh Ahkbar. Toen zij terug renden naar hun auto werd er vervolgens gezegd: Wij hebben Charlie Hebno vermoord.
De wreedheid, de barbaarsheid van deze daad geeft een hoop stof tot nadenken.
Ik denk dat de tijd is aangebroken voor oorlog. Niet een oorlog in de politieke zin van het woord, maar een oorlog in de figuurlijke zin van het woord.
De westerse wereld is sinds 9/11 bekend met het fenomeen dat terrorisme heette en sindsdien is de vrijheid van meningsuiting eveneens onder druk komen te staan. Mensen die zich bedienen van de vrijheid van meningsuiting zoals Theo van Gogh zijn in koele bloede vermoord.
Toen Hans Teeuwen besloot een ode te brengen aan Theo van Gogh tijdens de onthulling van het standbeeld 'De Schreeuw' door een vrolijk gedichtje uit te dragen onder begeleiding van spraakmakende woorden werd hij uitgenodigd in het programma 'Meiden van Halal' om zijn woorden te verdedigen. Hij had namelijk de 'Meiden van Halal' beledigd, door zijn gedicht te eindigen met de woorden: Dan laat ik mij pijpen door de meiden van Halal.
Bij het satirische blad Charlie Hebdo waren zij ook van mening dat niks heilig was. De bekende spotprenten die waren gemaakt door de deense cartoonist Kurt Westergaard in 2005 hadden eind 2005, begin 2006 geleid tot massale protesten en zelfs boycot van Deense producten in islamitische landen. Wat had deze man voor verschrikkelijk daad begaan? Hij had cartoons gemaakt waarin de spot werd gedreven met Mohammed (!!!) de heilige (!!!) profeet van de Islam (!!!). Vanuit sympathie waren deze cartoons eveneens in 2006 gepubliceerd in een uitgave van Charlie Hebdo. En ook zij werden toen bedreigd, wat uiteindelijk leidde tot ontploffing van een brandbom in 2011.
Kan je nagaan, alleen vanwege publicatie van enkele cartoons zijn mensen, 'moslims' zó enorm op hun teentjes getrapt, dat zij besluiten over te gaan tot geweld?! Hoe barbaars ben je? Hoe onderontwikkeld ben je dan als individu om over te gaan tot geweld bij het aanschouwen van enkele spotprentjes?
Ik doe hierbij een maatschappelijke oproep om over te gaan tot oorlog, een Oorlog voor de Vrijheid van Meningsuiting! Laten wij met zijn allen als natie een eenheid vormen achter de vrijheid van meningsuiting dat eveneens inherent is aan de vrijheid om te beledigen.
Vrijheid is schijnbaar een concept dat voor een bepaalde groep mensen een bedreigend concept is. Als het mensen drijft tot geweld, dan voelt het individu zich klaarblijkelijk enorm bedreigd. Kierkegaard schreef hierover in de 19e eeuw het volgende:
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten